A Cherubion Kiadóról
Ennek a kiadványnak a kapcsán beszélgessünk a Cherubion-kiadóról.
Alapítva a '90-es évek elején ők voltak, akik hajlandóak voltak fantasyt megjelentetni, és leginkább magyarok írta fantasyt. Ebben kvázi versenytársuk-partnerük volt még a Valhalla Kiadó, de az főleg a szerepjátékukra (M.A.G.U.S.) koncentrált, meg elég sok scifire, végül 2000-ben, a vadkapitalizmus végével meg is szűnt.
Alapítva a '90-es évek elején ők voltak, akik hajlandóak voltak fantasyt megjelentetni, és leginkább magyarok írta fantasyt. Ebben kvázi versenytársuk-partnerük volt még a Valhalla Kiadó, de az főleg a szerepjátékukra (M.A.G.U.S.) koncentrált, meg elég sok scifire, végül 2000-ben, a vadkapitalizmus végével meg is szűnt.
A
Cherubion túlélt, de hol tart ma? Idézném az első olvasói megszólalást a
jubeliumi kiadványuk: "Harminc Év" (nem azonos az A Cherubion kiadó
Első Harminc Éve-vel!) alól a moly-ról:
"Bár
jubileumi kiadás, ez a belbecsben nem érződik. Nagyon hullámzó a
minőség, pont úgy mint az összes antológiában. ... Semmiképp nem ajánlom
teljes áron megvenni, én magam szerencsés voltam, antikváriumban
féláron jutottam hozzá, és ez sokat elmond az értékéről."
A kiadó pedig nem csak jublieumhoz, de generációváltáshoz is érkezett, mivel kvázi-egyszemélyi tulajdonosa, Nemes István,
egészségi állapotára és évei számára tekintettel már azt se tudja
tovább vinni, ami megmaradt a Delta Vision-be olvadás után, mert ugye
kénytelenek voltak eladni a céget elkerülendő a biztos csődöt.
De mi is okozta a Cherubion lecsúszását?
Először
is, a piaci verseny. Amit ugyanis kiadtak, az nem a minőség, inkább a
mennyiség felé tendál. Az antológiáik szerkesztése sem túl szerencsés,
ott is gyakran a megúszásra játszanak: erős indítás, folyamatos
minőségvesztés, és talán a végére egy közepes írás hogy relatíve
felhúzza a végét.
Persze
az antológiák 99%-ába beraktak mindig 1 db Worlukon játszódó írás (vagy
annak mondott szerzemény, mert sok novellán-kisregényen-regényen
látszik a fiók mélyéről előkotortság, hogy csak átírjanak pár nevet,
oszt "jó lesz az ezeknek így is"). De még ezt se tudták jól
megmarketingelni, mert régen egyáltalán nem jelezték melyik írás melyik
világon játszódik, később meg elvileg jelezték, csak
aztán a dolog mégis elsikkadt, és jöjjön rá az olvasó olvasás közben.
És igen, ciki, hogy nem került MINDBE Worlukos írás, az nagyon
gyengíthette a Cherubion Exkluzív brandet.
No
persze a kiadónak az sem tett jót, hogy - és a szóhasználatot idézem
tőlük - az írók nem csak munkatársak de "ivócimborák is". Ha nem vesszük
a kocsmázásos beszólást, ez akkor is a várható következményekkel jár a
cégre: kritika nélküli ecco-chamber, és az abból következő atrófia.
De
még ha a baráti alapon szerveződés nem is tett volna be annyira, a
középszerűség és a dömpingtermelés, pláne a kettő kombinációja igen. A
piaci versenyben ugyanis a múltaddal is versenyzel. És ha nem tudsz
felmutatni fejlődést, pláne ha a vadkapitalizmusból jöttél, ahol minden
ért, hát ne csodálkozz ha meghalnak az eladásaid.
Mert
az eladások bizony halnak, és a kiadó, fene, az írói pálya nem vonzó
többé. A Cherubion írói is mennek el, újak meg ugye nem nagyon jönnek.
Az a Benjamin Rascal interjú is úgy kezdődik: "minek írjak? Ezeknek?"
És
még amikor jól mennek is a dolgok, ez a "baráti alapon való
szerveződés" akkor se működött. Amikor a kiadó befuttatott egy brandet, a
brand írói azonnal kiváltak, hogy saját kiadót alapítsanak. Kárpáthia.
Ammenúria. Dark Space. Gothic Space. Nyugatvég. Mysterious Universe.
Megannyi brand, amik amint a távolban pénzcsillogást láttak, azonnal
ugrottak a Cherubiontól. A legtöbb bele is halt kb. azonnal, de az a
Cherubionon már nem segít.
És
akkor nem beszéltünk a Harcos Képzelet játékkönyvekről, pedig AZ AZTÁN
igénytelen brand volt, nem is titkolták hogy "ezeknek jó lesz így is".
Szóval a fenyegető generációváltás miatt Károly Mazák
kiadta ezt a nosztalgiakiadványt: "A Cherubion Kiadó Első Harminc Éve".
Ahogy kinéz, nem lesz újabb harminc. De beszéljünk a kiadványról.
Idézek a hátlapról: "Ez a gazdagon illusztrált kötet nem csak egyfajta katalógus"
Namost
mi is itt a gond? Hát hogy katalógusként nem működik! Egy doktor csak
tudhatná mik lettek volna a formai követelményei egy ilyen kiadványnak,
ami könnyű, gyors áttekinthetőséget kellene kínáljon 30 év kiadói
munkásságáról. De ez egy igénytelen cucc lett, ami csak nosztalgiázni
alkalmas, tehát a már meglévő (és egyre fogyó) olvasótábort tudja
megszólítani, az újakat nem.
Mert nem alkalmas katalógusnak, nem képes áttekintést nyújtani, nem foglal rendszerbe.
A tartalomjegyzék pl. annyiban kimerül, hogy: "1) előszó 2) tartalom 3) címek listája"
És
a címek listájánál még az oldalszámot sem sikerült feltüntetni, adott
kiadvány melyik oldalon kerül tárgyalásra. Végig kell lapoznod az igen
vaskos formátumú kötetet minden alkalommal, amikor keresel valamit.
A
jelölések (N, K, R) nem kerültek elmagyarázásra mit jelentenek, ami egy
doktori címmel rendelkező valakinél instant diplomavesztés, de még
haszontalan is az olvasó számára, hiszen kit érdekel hogy az adott írás
novella, kisregény, vagy regény. A pontos terjedelmet nem mondja meg,
eligazodni a kiadó világaiban nem segít - egyszerűen haszontalan adat.
Az olvasó számára is, meg a nerd számára is. Ezek helyett nyilvánvalóan
olyan jelzések kellettek volna, mint C: Cherubion, W: Worluk, A:
Ammenúria, S: Soraabia stb. Olyan információ, ami által a (reménybeli)
olvasó el tud igazodni az iránt ami őt érdekli az elmúlt 30 év
terméséből.
Helyette
kaptuk ezt az inkompetens nosztalgiázást, ami hogy értéke legyen ki
kell olvasni egészében, és írni kell belőle egy új könyvet, ami vagy
tartalmazni fogja a minket érdeklő információkat - vagy nem.
Felemlegethetnénk
még az eszement ötletet, hogy a Cherubion-világra raknak egy gyűjthető
kártyajátékot (egy világra, ami írásokkal nem bővült), a Harc az Éj
Könyvéért-ben kihagyott marketinglehetőséget, a következetlen
logó-használatot, a bedőlt weboldalakat, fórumokat, a többször
belekezdett de soha el nem készült wikiket, az elveszett tartalmakat.
Hogy a mai napig nem sikerült wikipédia-szócikkeket létrehozni az
alapcímeiknek sem - ami ugye alapvető marketing lenne. Felemlegethetnénk
- de úgyse figyelnek rá.
Comments
Post a Comment