Miért nincs ingyenes MMO?

MMO, azaz multiplayer online játék. Vagy egyszerűen csak neten keresztül játszható játék.

Ezek közül vannak fizetősek (pl. World of Warcraft), meg nem fizetősek. Most azokkal foglalkoznék, amik nem követelnek havidíjat, vagy egyéb módon folyamatos fizetési kötelezettséggel nem állnak elő.
Mármint saját elmondásuk szerint.
Mert pont ez a bejegyzés lényege.

Alapvetően azt kell megérteni, hogy semmi sincsen ingyen, így az ingyenesen JÁTSZHATÓ játékoknak is van költsége, amit valahonnan elő kell teremteni.
Namost ezt igazából nem várjuk megoldhatatlan feladatként, hiszen ha azt vesszük, van egy csomó ingyenesen használható egyéb alkalmazás - mint ez a blogfelület, vagy ingyenes weblapoldalak ahol saját weboldalt készíthetsz, ingyenes tárhelyek, fájlcserélő oldalak, közösségi portálok (pl. facebook, twitter), netes újságok (napilapok), miegymás. Ezek mind megoldják a működési költséget a végfelhasználó fizetési kötelezettsége nélkül. (Nem webes példaként tudjuk hozni pl. a PestiEst programajánló magazint, vagy a Metropol napilapot.)

Miért ne lehetne akkor ingyenes egy MMO?

Van egy kategória ami megoldja az ingyenességet, bár az nem tekinthető valódi MMO-nak, lévén nem kapnak (nincs rá lehetőség hogy kapjanak) időszakonként frissítést. Ezek az egyszeri flashjátékok, egyik kedvencem a Five Seconds Fury trilógia. ezeket egyszer elkészítik, aztán beton.
Egy igazi MMO viszont folyamatosan bővíthető, és bővül is.

Sajnos van olyan MMO ami elfelejti bővíteni magát. Az egészséges az, ha heti, vagy tartalomtól/minőségtől függően legfeljebb havi frissítések történnek. A "Hősemberképző" tamagocsiprogramban azonban évekig nem történt frissítés, és szerintem soha nem is fog. Igaz, annak fizetős része nem is volt soha, de most nem ez a lényeg.

Na most számomra fontos a grafika az ilyeneknél is, ha nem esik egy bizonyos kategóriába egyszerűen nem játszom vele. Ez van. Persze ez beszűkíti a lehetőségét miről írhatok véleményt.

Nos, lássuk a lényeget.

Ott van elsőnek mindannyiunk nagy kedvence, a Diablo2. Most ne szóljunk a bugokról, szerverproblémákról.
Még azon se fogok problémázni hogy a Top Content, azaz "legkitűnőbb tartalom" csak fizetős tartalomként elérhető (egy legális Zod rúna találati esély mint tudjuk egy személy napi 8 óra játékával számolva 27 évig tart), mert azzal amihez hozzáférsz is el lehet ütni az időt tulajdonképpen.
Ahol a blizzardnak sikerült tönkretennie, az az volt, hogy mindent elárasztottak a spambotok. Úgy egyszerűen nem lehet játszani, ha bármelyik pillanatban percekre(!) elárasztja a TELJES képernyőt a mindenféle reklámajánlat.

Most vegyünk egy másik irányzatot. Voltak/vannak harci-tanagocsi programok, pl. DragonBall alapú, vagy - már nem emlékszem a nevére - ilyen űrlény-képző cuclik. A probléma ezekkel az, hogy egyetlen csata (a játékban gyakorlatilag az egyetlen tevékenység) HETEKIG tartott. Komoly: egyik fajta támadás végrehajtása után 5 perccel, de extrém esetben 32 órával hajthatál végre újabb cselekvést (támadást). Ez azt jelenti, hogy amikor lejár az idő, pont ott kell seggelned, mert a csata még mindíg tart!
Képtelenség.

Sajna megint nem emlékszem a nevére, de cuki kis ufóval kellett lenni, aminek saját képességeit és bankszámláját lehetett növelni, aztán ha elég jó lettél mehettél hadsereget is venni.
Tényleg tök jó karikatúraszerű képekkel volt tele (pl. a templomban két rivális szektavezér épp kettétépni készül az egyszeri betérőt hogy hozzá csatlakozzon inkább, vagy a banknál sorszámot kell tépni hogy kirabolhasd (napi szabad cselekvés a játékban), stb.), és számtalan lehetőséget kínált.
Sajna azonban az egyszeri játékos számára leginkább egy fura labirintusjátékból jött csak pénz, ami iszonyat hosszú ideig tartott, így egy idő után minden kedved elszállt.

Vegyük most azokat, amikhez le kell tölteni a klienst egy lélegzet erejéig. Ezeket azért nem bírom, mert a tulajdonos mindig pofátlan, és hajlamos azt is telenyomni reglámmal amit nem kéne. És nem akarok semmilyen nem elsőkézből, önmagáért telepített cuccot látni a gépemen. Se MyStartot, se felugró alkalmazást hogy a telepített játékban van ám fizetős tartalom is és milyen jó lenne az nekem, se mást. És biza még mindig vannak olyanok akik jelzés nélkül szedik az adatot a felhasználó gépéről. Az ezekhez tartozó licence-szerződés amúgyis átkozottul bonyolult.

Visszatérve a letöltés nélkül (esetleg bolti megvétel után ingyenes multiplayer lehetőséget biztosító programokhoz), nézzük most az AdventureQuestet.
Sőt, jöjjenek előbb a társjátékai!
A DragonFable ugyan jó tlet, de gyakorlatilag semmilyen tartalom nem elérhető fizetés nélkül, így nincs kedved kipróbálni.
A MechQuest meg olyan ritkán frissül, és olyan kicsi tartalmat kap, hogy azért nincs kedved kipróbálni.

Az AdventureQuest maga egy megelpően primitív módon működő dolog. Alapvetően van egy karaktered amire mindenféle cuccokat aggathatsz (itt jól működnek settek is, elentétben mondjuk a Diablo2-vel!), aztán ez bejön balról, az ellen jobbról, statikusan álltok, nyomtok pár effektet, villog az eltalált fél, aztán a másik jön felváltva.
Nem hangzik nagy wasistdasnak, mégis működik.
Igazából a teljesen ingyenes tartalom csak arra jó hogy megvedd (egyszeri díj) a teljes hozzáférést, de még anélkül is fasza.
Az most egy dolog hogy a heti "háború" célszáma mindig addig van tolva hogy az eredmény csak úgy és akkor jöjjön össze amikor a fejlesztők akarják, és ez szerintem erősen rontja a játékkedvet, de ez még a legkisebb probléma.
Nagyobb a "grindelési" szükséglet. Azaz ahhoz hogy egy bizonyos szint felett haladni tudj, vagy éppen a szükséges zsetont összeszedd, nagyon komolyan egy bizonyos dolgot kell milliószor leütni. Ami tulajdonképpen természetes, ÁM a fejlesztő mindig igyekszik tönkreteni ha végre egy elfogadható fejlődési helyet találnak a játékosok. De akkor bizony ki kéne ám küszöbölniük a grind szükségességét!
Ez amúgy odáig fajult, hogy a saját maguk megfogalmazta felhasználói szerződést meg is szegték nem egyszer, kétféle módon is. Először is esetenként előfordul(t), hogy a fizetős tartalom (jelentősen) felülmúlta a nemfizetős lehetőségeket (az szvsz alapban szimpatikus ha a csúcs-tartalom ingyenesen elérhető). Másodszor bevezették az "elpusztíthatatlan ellenfelek" kategóriáját, ami egyszerűen nem fair.
De még ezeket is túlélte volna a szememben a program, mert átkozottul kreatív és szép. Mondjuk az megint nem tetszett hogy egy idő után a legalacsonyabb felbontáson egy erős Win98-as géppel már szinte nem tudtam semmit csinálni, de csak összeszenvedtem még mindig a dolgokat.
Ami végleg betette a kaput itt, hogy egyszercsak a kemény "munkával" összehozott buildem (= karakterfejlesztésem) egyszerűen életképtelenné lett téve. Mert egyik nap gondoltak egyet, és a varázsló kasztot életképtelenné tették a fegyverhasználókkal szemben. Hol ebben az értelem? Kérdésemre a válasz az volt, cuccoljam át a karit. Na mondom azt hogy a rákba, mert még ha akarnám is - mert semmi kedvem -, ahhoz rohadtul sok lóvé kéne, és én azért nem fogok grindelni hónapokat. Ami alatt életképtelen is lenne az a karakterem, ami 30. szintjével egyszer lenyomott egy 130. szintű valamit, mert a heti háborúnál véletlen minden résztvevő főellenségként a legmagasabb kategóriát kapta (egybként az ellen szintje a karakter szintjéhez sávosan igazodik). Csak hogy láttassam: abban a csatában 50-80. szintű karakterek is elvéreztek!

A köv. a listán legyen mondjuk a Zombie Island. Ez egy facebookos alkalmazás, véleményem szerint tök cuki zombikkal (ez máris két jó pont: cuki, zombi).
Tényleg faja játékmenet volt, ÁM egyik nap úgy döntöttek, nesze bazmeg kölni alapon, hogy akkora tartalmat adnak hozzá ,mint akorábbi teljes tartalom. Ráadásként nem adnak infót az új tartalomról hogy tudd hogyan fejlessz ha akarod azt (mert akarod). És az egészhez gyakorlatilag egy nyavajás cuccot kellett folyamatosan előállítani ezres nagyságrendben.
Tehát a túl nagy tartalomnövekedés megölte ezt a máskülönben kellemes SimCity jellegű programocskát. Mert lehet hogy továbbra is "ingyenes" maradt a tartalom, de pénzköltés nélkül követhetetlené vált az egész, úgy meg nem játék, hanem sima spoilerolvasássá degradálódik a dolog.

De oitt van pl. a Forge of Empire.
Ez újonnan megjelent, és rendesen magyarítva is van. Ugyan sok lényegi infó kideríthetetlen, már olyasmi amit a komolyabb elmerülés esetében kérdeznél meg... De hát ez van.
A probléma itt, hogy a technológia-fejlődés az átkozottul gyorsan menne, ÁM a tényleges építkezés már átkozottul lassan.
Amit tovább lassít az, hogy a nyersanyagok hajlamosak "megromlani" ha időben nem viszed a raktárba - ahonnan a többi játékos meg jól ellophatja, de ezt most hagyjuk. Azért árulja már el nekem valaki: hogy a rákba "romlik meg" egy CSAVARHÚZÓ??? És ha én termeltem azt a szart - bármi is legyen - 72 órán keresztül, AKKOR BASZOTTUL NE ROMOLJON MEG SOHA!

Aztán el lehet lehetetleníteni az "ingyenes" felhasználót azon a módon is, ahogy a szintén facebookos Bubble Witch Saga teszi: a pályák egy idő után annyira megoldhatatlanná válnak, hogy a fizetős segédeszközök nélkül nem lehet továbbjutni. Hajaj.

A végére pedig két kisebb játék:
Létezett (mára megszűnt, de offline változata még elérhető) egy DragonEggs nevű tamagocsiprogram. Az elrettentő a koncepciójában az volt, hogy a játékkal NEM játszókat rá kellett venned hogy kattintsanak a játékban a Te profilodra, és ennek függvényében keltek ki a sárkánytojások és kezdhetted el nevelni a sárkányaidat. Ez egyfelől nem fair a többi netfelhasználóval, másfelől rentgeteg spamhez vezetett, harmadszor elég kétséges hogy meg tudod-e csinálni amit szeretnél egyáltalán.

A másik a Vampires vs. Werewolves. Egyszer csak kpiróbáltam ezt is. Hát első pillantásra elfogadható lett volna, de naponta mindössze 10 cselekvés? Azaz pl. mehettél 10 egységnyit előre, vagy 3-at előre + 2-t jobbra, kinyitod az ajtót, lépsz kettőt az asztalig, kinyitod a fiókot... És másnapig vársz hogy kivehesd az aprót. A szobában amúgy van még 25 másik dolog amit megvizsgálhatsz. És a város kibaszott nagy.
Átgondolta ezt valaki?

Comments

Popular posts from this blog

Swamp Attack Wiki (episode 1-10)

Herkules, 1-6 évad (sorozat, 1995-1999, The Legendary Journey)

Bűbájos Boszorkák 9-11. évad