A Három Anya vs A Pokol Kapui (2/2)

A Pokol Kapui rendezője Lucio Fulci.
A három film: Zombik városa (City of the Living Dead - semmi köze a Night/Dawn/Day/Holtak Földje/Diary of the Dead szériához!), A Pokol hét kapuja (The Beyond), A temetőre épült ház.

No, ő sem fukarkodott hírös embörre utalással, de ő  rögtön Lovecraftot kaparta elő:


Jó hír, hogy rögtön ebben a filmben előkerülnek a Pokol Kapui.

Ja: ez nem zombifilm. Mármint vannak zombik, de ezek nem a tömegével cammogós fajta, hanem a túlvilágról visszajáró elveszett lélek fajta. Szörnyfilmek szörnyeihez hasonlóan inkább lappangani szeretnek mint rohamozni.
Hm, esetleg a Főgonosz egy vámpír, akinek zombiserege van?
Mindenesetre Fulci simán veri Argentot . A vége kicsit deus-ex jellegű, de sokatszámít hogy ellentétben Argentoval nem 5, de 15 percet szán a Végső Összecsapásra. A befejezés pedig kissé túl pozitív (a Csavartól eltekintve), és a felállás túlságosan tisztán gonosz vs jó felállás, de ezt majd a köv. film korrigálja. Bár hogy nem tudjuk a pap háttértörténetét az egy kicsit kétesebbé teszi mennyire "hősök" hőseink.

---------------------

A 2. filmben hallunk Eibon Könyvéről - szintén Lovecraft-hivatkozás -, meg hogy a Pokolnak 7 kapuja van. Mibe hogy ezt se zárják be. Fulcinál legyőzendő szörny, csak maga a gonosz ténye - ami talán nem is gonosz, csak végtelenül más, és az emberre érdektelen.


Egy hotelban, illetve annak környezetében / egy kisvárosban játszódik a film, és akárhányszor megnézem, mindig az motoszkál bennem mennyire hasonlít a '995-ös Sierra-kalandjátékra,a Phantasmagoria 1-re.


Csak persze ez a film sokkal mozgalmasabb, és több benne a gore. Hajaj de mennyi.
No de a viktoriánus házon kívül van itt kicsit taszító házvezetőnő, meg az ő debil fia, bár elsőnek nem a tv-szerelő hanem a vízszerelő fekszik ki. Már a prológustól eltekintve, amire itt fure sárga filtert raktak, de jól áll neki.
A legjobb azonban hogy nem pusztán a gore-ra, meg a zombikra épít, hanem megvan a fokozatos felvezetés. Először csak látunk dolgokat amiken gondolkodhatunk tényleg láttuk-e, majd jönnek az egyre furább balesetek.
A legérdekesebb aspektus, hogy lassan elveszítjük a filmben a realitásérzékünket, mármint egy idő után nem tudjuk mi a filmbéli valóság és mi nem. Ebből a szempontból talán a pókos jelenet a kedvencem. A semmiből ott terem száznyi pók, megtámadják és szétszedik a palit - de nincs megmondva honnan jöttek, hová mentek, és ha nem ők voltak akkor mi tette.
A végén pedig marad a szembesülés az elkerülhetetlennel.
Egészen szürreális élmény.

Egyébként szerintem az a különbség az elsőhöz képest, hogy itt nem a holtak jönnek át, hanem az élők mennek a holtak oldalára.
És talán a festő-varázsló tartja zárva a kaput. A másik oldalról. Az eredeti (angol) cím ugye "Beyond". Tehát tulajdonképpen ő (meg a többi halott) megpróbálja megmenteni a főszereplőket?

A lore-körítés-prófécia pedig úgy hangzik: "Szembenézel majd a Sötétség Tengerével, és minden titka feltárul előtted."
Ez nem úgy hangzik mint egy fenyegetés, vagy figyelmeztetés, inkább ígéret. Amiről epdig eszembe jut Johnny Deppel a Kilencedik Kapu - csak nem innen ered a címválasztás?

---------------------------

A harmadik film, A temetőre Épült Ház, sajna totálisan gyenge.
'70-es évekbeli langyi pornófilmzenére kissrácnak telepatikusan megüzeni a szomszédkislány hogy nem kéne abban a házban lakni, mert.
Mert egy 1,000 éves náci mindenkit elkap a házban hogy kicserélje a szerveit és így örökké éljen,de Illető még csak nem is zombi.

Hát ennyi. A másik két film viszont messze jobb Argento cuccai, a Pokol Hét Kapuja meg egyenesen kiváló.

Comments

Popular posts from this blog

Swamp Attack Wiki (episode 1-10)

Herkules, 1-6 évad (sorozat, 1995-1999, The Legendary Journey)

Bűbájos Boszorkák 9-11. évad