Rollervásárlás - amit tudni akartál, de nem volt hol megtudni

Két rollert mutatnék be, mindkettő saját. Egyik régebbi, másik teljesen új:



Alapvetően mindkettőt a "középtávú városi roller" kategóriába sorolnám. Lehet az újabb már eléri a "hosszútávú városi roller" decathlonos besorolást is.

Technikai részletek következnek természetesen, de próbálom nem unalmasan. Az első és legnyilvánvalóbb különbség az állólap távolsága a talajtól.



Mint látható, az újabb lapja magasabban van, ami azért jó mert mostanában jártam olyan helyen, ahol a réginek leér az alja. Nem nagy kunszt, de ha sebességed van akár balesetveszélyes is lehet, egyébként meg csak kopik tőle a festék és szörnyű hangja van ahogy csiszatolódik.
Amitől rossz, hogy annyival jobban kell hajlítania térdet, hogy lökhessük a lábunkkal. Ez majd hosszútávon derül ki mennyire probléma.

Ehhez kapcsoltan ott a kitámasztó:



A különbség az, hogy a réginél simán el tudtam vele indulni, és az első 2-3 hajtás közben felpöccintette a lábam ahogy hajtás közben hozzáérintettem. Természetes, sima mozdulat.
Az újnál leér az a vacak, tehát indulás előtt fel kell hajtani, amihez le kell hajolni - darn.

Vegyünk egy másik könnyűt, a kormányt:



A régin habszivacs markolat van, az újon kemény gumi. A habszivacs gondolata gusztustalan, meg beleivódik az izzadtság (ezért kell belőle fekete, lol), meg egyáltalán - de igazából piszok kényelmes, puha. Rollerre valójában irreleváns holmi "lengéscsillapító", az a habszivacs bevonat tökéletesen megteszi. Rollert használsz. Tömör kemény-gumi kerekek. Törődj bele.

Ha már kerekek:


20 cm-es tömör-gumi kerekeket javaslok. 15 cm alatt közlekedésre NEM használható egy roller véleményem szerint. A játszótéren, tükörbetonon el lehet a kisebb kerekűekkel szórakozni, de másra nem jók.
A felfújható kerekűek meg a gyakorlatban kerékpárok. A kerekek terjedelme túl nagy, nem csak a szállíthatóságot és kalatartó-alá-rakást gátolja, de a lábtartó felületét is jelentősen csökkenti (ránézésre legalább harmadával), ami gond a lábváltásnál:


Szintén nem véletlen, hogy a fenti kerekek mind VÉKONYAK. A roller (legalábbis ha nem elektromos, de az csalás) izomerővel meghajtott cucc, így minél kisebb súrlódástakarsz. Nagy kerék = nagy súrlódás, azzal meg szenvedjen a fene!


Térjünk vissza a kormányhoz, és onnan térjünk a kormányrúdra:




A régin (ez is mint a legtöbb tulajdonság típustól függ, nem gyártási időszaktól) egy sima szorítóplombát használtál a rúd hosszának rögzítésére. A Toldi Flex Pro-n bizonyos távolságoknál van egy-egy rögzítőpecek. Ez hülye megoldás, mert ezek a pöckök inkább előbb mint utóbb beragadnak, ami gátolja az összecsukhatóságot, szóval én beállítottam magamnak ami jó lesz, és ez már így marad asszem... Meglátjuk mennyire zavaró a közlekedésben.

Ha már pöckök:



A kormány fogókarjai pöckökkel elvileg kioldhatók, és így a roller szűkebb helyen tárolható. Meg anyád. Ez ragadt be először a régin, el kell felejteni, gondold hogy fix, mert előbb-utóbb az lesz!

Az összecsukásnál is a régin pöcköt használtak, na a BKV-sok és mindenki szívja miatta vérem hogy "miért nem csukja össze". Én mondom, ha azt gondolja olyat lehet, csukja össze nekem! Mert a pöcök beragadt. Mára az összes típus valamiféle plomba jellegű megoldást használ, de a régi az így beszivatott (mondjuk akkoriban nem volt választási lehetőség: vagy ez, vagy a semmi). Mindig is volt ugyan hozzá egy "biztonsági rögzítő plomba", de az MINDÖSSZE DÍSZNEK VAN, sose töltött be funkciót, laza szar, nem fog semmit, se akkor, se most, se soha.



A fenti képeken még egy régi kontrukciós hibát is tudok mutatni. A régin látjátok azt a hatalmas lukat a kormányrúd és a lépőlap összekötőlemezei között. Ez mára szerencsér5e eltűnt, és az első kerék is kapott pluszban sárhányót:


A régivel a gond, hogy derékig felverte rád a vizet-sarat ha esőben/nedves aszfalton mentél vele. Hát rohadtul nem kellemes, és ugye azonnal mosásra ítéli a ruhádat. Az újnál ez nem akkora probléma. Persze a sebesség és az esernyő hiánya miatt belerohansz az esőcseppekbe, ami miatt továbbra sem ideális a dolog, de nem rosszabb mint motorozni.
És igen, LEHET nedves talajon rollerezni. Lassabban, óvatosabban kell menni, meg figyelni hogy ne terítsd be a járókelőket a vízzel, de LEHET menni.
Ahol nem lehet menni, az a homok, illetve kavicsos salak. Még a kerékpárral is komoly gond egy olyan terep, rollerral gyakorlatilag lehetetlen.

És akkor a fékezés:
A roller alapféke a hátsó sárhányó:



Arra úgy egyik lábbal rátaposol, és akkor fékez. Baromi nagy a féktávja a "jármű" méretéhez képest, meg abszolutértékben is, de ami rosszabb: a régiről nekem félévente egyszerűen letört. A vadiúj cserealkatrész éppúgy mint a hegesztés. Egy alkalommal jelentős sebességgel mentem lejtőn, és elszállt az a szar, cipőtalppal lassítottam annyira hogy ne törjem össze magam. Szerencsére vastagtalpú cipő volt éppen rajtam, így nem vágta át teljesen a talpát.
Mára szerencsére alap a kétféle fék, igazából a "tartalék" kormányfék a biztosabb.


A vezetékdrót miatt valószínűleg nem minden változatra felszerelhető a dolog mondjuk, de ehhez a részéhez nem értek. A cuccból kétféle van, nekem tárcsafékem van, a Decathlonban egy olyat használnak ami ugyanazon az elven működik mint a hátsó sárhányó: egy pöcök súrlódik a hátsó kerékhez (sajnos erről most nem találok képet).
A  tárcsafék


egyéb potenciális baja hogy nyilván TILOS keményen fékezni vele. Biciklin még csak-csak ki lehet ezt próbálni, mert ott rollerhez képest hatalmas a terjedelem, teljesen másként van a súlypont stb. Rolleren viszont semmi nem véd meg pofáraeséstől. A váz könnyű, semmiféle kiterjedése nincsen, rajtad feltehetően nincs védőfelszerelés se, mivel elvileg csak járdán (és biciklisávban?), max. 20 km/h-val szabad közlekedni rollerrel.
Ez lejtőn könnyen túlléphető, de ott a fékezés problémája: mint mondtam hatalmas a féktáv, a kerekek nem alkalmasak a rendes úttartásról (kicsúszás nagy sebességnél, illetve nedves úton könnyen előfordulhat), meg ott a tény, hogy kanyarodni bedőléssel kanyarodunk, a kormány forgathatósága CSAK UTOLSÓ LEHETŐSÉG, ÉS CSAKIS viszonylag kis sebességnél működik: túl lassúnál elesel, túl gyorsnál a fizika miatt te mész előre, a kerék menne oldalra = össze-vissza töröd magad. A decathlonos hosszútávú rollereknél alacsony sebességnél is gyönyörűen lehet fordulni, de ez kivétel (és jobbára szükségtelen).

Egyéb: a "vállpánt" parasztvakítás, és nem vagyok benne biztos, nem balesetveszélyes-e.

Az új rolleremen (Toldi Flex Pro, nagy előnye hogy szállítással együtt alig 20K HUF az ára amúgy komoly felszereltségével, Decathlonban ez a kategória 50K, ami miatt érdemes lehet alternatívaként benézni a roller.hu üzletébe is) volt továbbá egy rejtőlapka a kormányrudakat rögzítő pöckök felett. Leszerelve:


Miért szedtem le? Mert semmiféle funkciója nincsen, hangos, plusz 10m-en teljesen kicsavarozta önmagát, amitől csak még hangosabb lett. Kinek kell ilyen szar?!?
Ennek kapcsán viszont megemlítenék egy fontos dolgot amit be kell állítani: a kormány helyzete az első kerékhez képest. Akkor jó, ha mindkettő nyílegyenesen (a fogókarok értelemszerűen derékszögben) áll a roller többi részéhez képest. Javaslom bontás után tenni pár próbakört, és ha azt érzed jobbra vagy balra "húz", akkor feltehetően úgy is van. Akkor elő a szerszámosládát, és szereld meg.


EDIT: jut eszembe: hallani olyanokat hogy "a csapágyak bírják 200 kg-ig", meg hasonlók. Erről csak annyit,a régire ráállt egy 105-110 kg-os emberke, és a lépőlap láthatóan meghajlott, és valószínűleg ez is közrejátszott benne, hogy idővel elrepedt, ki kellett cserélni. Azóta ilyen viszont nem történt. Asszem erről majd gyártok plusz-egy posztot.

Comments

Popular posts from this blog

Swamp Attack Wiki (episode 1-10)

Herkules, 1-6 évad (sorozat, 1995-1999, The Legendary Journey)

Bűbájos Boszorkák 9-11. évad