Rendszerhiba (2023)

Dokumentumfilm a magyar filmgyártás történetéről és körülményeiről.

Az első rész az 1960-90 közötti időszakról beszél, ami kiderül, így működött az egész: megvolt milyen politikai sarokpontok nem jelenhetnek meg, akkor kaptál az Államtól pénzt a gyártásra, ezt betartottad, de amúgy csináltál amit akartál.
Azaz: nem volt minőségi elvárás, nem volt megtérülési elvárás.
Említik ugyan, hogy a belföldi forgalmazásra azért valamennyire cél volt, hogy az emberek beüljenek rá - de lévén monopolhelyzetben volt az egész ipar a szórakoztatóipar területén úgy, mint hogy a külföldi filmeket nem engedték be, ez ugye így nem igazi feltétel.
"Művészfilmek" terén pedig díjakat kellett nyerni, vagy ilyesmi. Na de kit érdekelnek a művészfilmek?

1990-ben pedig, a "rendszerváltáskor" persze kiderült, hogy a szart gyártják, és bedőlt az egész filmgyártás. Amint az Állam nem finanszírozta a hülyeségüket, és nem voltak monopolhelyzetben - az egész megbukott.
Az meg ugyan igaz, hogy "kis ország vagyunk" - de Japán is kis ország, oszt mégis virágzik a (rajz)filmgyártása, mert világpiacra termelnek.

2000-2010 között kisírták, hogy megint kapják a pénzt a semmire. Mintha pénzzel pótolni lehetne a tehetséget. Súgok: nem lehet. Megvolt a lehetőség, hogy a magyar filmgyártás fejlődjön, a saját lábára álljon, megtalálja saját magát. Ebből semmi nem lett, szemben az oroszokkal, szemben Kínával, szemben a koreai filmgyártással.

Hah! 25 percnél kiderül, a magyar filmgyártás nem ír forgatókönyvet. Hát olyan is!
A 30. percnél kiderül, hogy elkezdtek hitelből forgatni. És nem is a filmesek vették fel a hitelt, hanem a mozgókép-közalapítvány, azaz az Állam! A pénzfelvételt viszont kiszervezték, így vállalkozók döltek be a közalapítvány helyett... Tipikus. Tipikusan magyar.

Aztán beszélnek a Vajna-korszakról. Erről azt tudjuk meg, hogy forgatókönyvet írni kellett, és az alapján döntöttek. Hogy milyen alapon döntöttek, az azonban nem derül ki. A megtérülési oldal egyáltalán nem látszik. Korábban lehet hogy forgatókönyv nélkül forgattál, de a költségkeret előre meg volt szabva, és nem lehetett túllépni, és kész.
A rendszerváltás utáni MSZP-korszak alatt pedig rotált ítélőbizottság volt, azaz a szar, az igazán szar forgatókönyvek kiestek.
A Vajna-korszakról semmit nem tudni mi alapján határoztak költségvetést, miért költött filmre az Állam, meg egyáltalán. Szóval úgy néz ki, az Orbán-rendszer adott egy összeget Vajnának, a filmeseknek pedig VAJNÁNAK kellett megfeleljenek, ha piacképes volt a film, ha nem. Tecnikailag ez biztos támasztott elvárásokat, de ez ugye nem jelent minőségbeli elvárásokat.

2018-ra pedig Vajna meghótt, megint mindneki pánikba esett, illetve elkezdett segget nyalni, rögtön azt ordították, hogy ballibsik, meg migránsok.

Az is eszembe jutott, bevételi konstrukció fel sem merült egyáltalán. Belföldre termelnek és kész. Streaming-szolgáltatók nemzetközi piacra - fel sem merül.

És igen, 2018 óta történelemhamisításból építkező propagandaanyagok kerülnek ki az orbáni iparból.

Comments

Popular posts from this blog

Swamp Attack Wiki (episode 1-10)

Herkules, 1-6 évad (sorozat, 1995-1999, The Legendary Journey)

Bűbájos Boszorkák 9-11. évad