A magyar filmgyártás filmjei 323 - Senki szigete (2014) / Swing (2014) / VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan (2014)

Ő volt az egyetlen aki szerette a filmet:


Ha egy elvileg Könnyű Limonádé film egyetlen éltetője egy Tarr Béla rajongó

akkor sejthetjük a probléma mértékét és irányát.

Bár eszetlen bukta lett, azt el kell mondani, hogy Ha létezne olyan ország hogy Magyar Filmesek, ahol az állampolgárok mind Magyar Filmesek, és így a Magyar Filmes Magyar Filmesek a Magyar Filmes Nézőnek gyártanának filmeket, ezzel a filmmel semmi probléma nem lenne, sőt, úttörőnek is lehetne nevezni.
CSAKHOGY NINCS EZ ITT A VALÓSÁG.
Amíg a magyar filmes szakmán belül a vágók, operatőrök, egyáltalán a technikai személyzet egyre jobb lesz (igen, még a számítástechnikai háttér is fejlődik), két fontos dolog még mindig hibádzik:
- egyáltalán nincs forgatókönyvírói képzettség. Teljes mértékben hiányzik. Egy valóságshowt, vagy


Végül kétségbeesésemben elkezdtem interjút vadászni, mégis mi volt a cél a filmmel, ami bár technikailag egész kiváló, mégis széthullik mint kártyavár hurrikán idején.

Alapból probléma, hogy interjút nem linkel mondjuk egy olyan oldal mint a port.hu, kizárólag kritikákat. Azzal meg teli a padlás, és legtöbbször teljesen fölöslegesek, mert szinte szóra fel tudjuk mondani őket anélkül hogy tudnánk róluk: Tarr Béla jó, Jancsó misztikus, Deadpool szar. Ezzel így fölösleges erőlködni.

Másik, mikor végre találok interjút az is mit tol? Hát nem az aktuális filmet. Hanem elsősorban a kritikusok írásairól beszélgetnek. Haver, minek ülsz ott? Miért nem a rendezőt/színészt/stábtagot kérdezed ő mit gondol a saját filmjéről? Miért azt kérdezed mit gondol arról hogy egy kritikus mit gondol az aktuális filmről?
Másodsorban senkit nem érdekel mit gyártott illető korábban, mertaza következő kérdésszekció. Errefelé nagyon nem megbízhatóan rendez egy rendező. Általában van 1-2 kiugrás a művei közt, de a legtöbb értékelhetetlen szar, maximum 3/10.
Harmadszor az sem érdekel mit vitt vászonra. Kinek a könyvét, forgatókönyvét, versét, nukleáris hulladékát. Konkrétan azelkészített filmre lennék kíváncsi.
Negyedszer: nem érdekel a rendező gyerekkora, egyéb fájdalmas emlékei, "amik megedzették és ami szenvedésből felállva, élettapasztalataiból készítette a filmet". Pont leszarom. A filmről szeretnék valamit megtudni végre.
Nem érdekel van-e benne meztelen-jelenet, mennyi volt a casting, se hogy "a francia újhullámoz kötődik" - pláne hogy fogalmam sincs mi a franc aza francia újhullám, "én" X-ment, DiCapriót, Amerikai Pitét, és 2001 Űrodüsszeiát nézek. Néha beesik egy "Bűbáj és kéjelgés" (2013, spanyol), egy Cyborg vagyok amúgy minden oké (2008, korea), Tokyo Gore Police (2009, japán), egy Addig jár a korsó a kútra (2000, francia), Krrish (2006, india) - de ezek esetlegesek, a piac felmérésére, "irányzatok" felismerésére nem elegendőek.
Az meg, hogy ötleteket sorolunk ami bekerült a filmbe. Lehet olyanszavakkal dobálózni mint "játékelmélet", " véletlen", "kallódó fiatalok", "intellektuális", sőt, "vallás", de ezzel még mindig nem mondtad el MIT AKARTÁL A FILMMEL GYÖKÉR?

Segítek pár idevágó tesztkérdéssel:
- MIÉRT EZ A CÍME? Mire utal? Hogyan érvényesül? Kifut rá a történet, kiindul belőle a történet, rá épül a történet? Melyik szereplőhöz kapcsolódikacím? Egyikhez? Mindegyikhez?
- KI A FŐSZEREPLŐ? Ezt forgatókönyvírónak és rendezőnek sem árt magában tisztázni. Egy főszereplő van? Több főszereplő van? A főszereplő egy elvont idea mint az Igazából Szerelemben (ahol egyébként szintén kifut mindegyik szál egy címmel összefüggő lezáráshoz)?
- Lezártad-e megnyugtatóan a szálakat, vagy egy döntéspontra vitted ahonnan a nézőnek kell átéreznie mi történik? Stábnak tanács: ha egyiksem, akkor nincs filmed. Írd át a forgatókönyvet.
- Mi a sztori? Honnan hová jut el a film hőse? Mit akarsz közölni a filmmel, mi volt a célod? Ki fogja szeretni, kinek ajánlanád?
- Mekkora nézőszámra terveztél?
- Anyagilag kifizetődő lesz-e a project? Mekkora bevételnél beszélhetünk már nyereségről (= sikerről)? Honnan kíván a film a szükséges bevételhez jutni, mi az üzleti konstruckió? Csak mozis forgalmazás lesz, vagy utána DVD, online nézhetőség, tévés sugárzás...?
Jó, nyilván ez az utolsó pont az én vesszőparipám, de akkor is fontos, és még szakmai kérdés is. Amellett hogy segíti az átláthatóságot (amennyiben közpénz került a filmbe), a szakmának (és egyéb érdeklődőknek) is megmutatja egy filmtípus, üzleti konstruckió, és ár/érték arány sikerességét. Plusz a néző is tudná hogy ha tetszett neki, később hazaviheti-e, vagy ha nem volt épp pénze mozira, esetleg nem volt már rá jegy (művészmozis terjesztésnél előfordul) lesz-e még rá lehetősége látni.
- Mióta csináljátok a  filmet? Mikor kezdték írni a forgatókönyvet, mikor kezdték el szervezni a felszerelést, stúdiót, színészeket, mennyi ideig tartott a forgatás?
És nyugodtan lehet közben promózni, hogy a film költségvetése ennyi, de ennek X részét a szponzor már összedobta mint reklámozó, nem kell aggódni, a film ennyivel is olcsóbb, igen, a magyar film úgy tud megélni hogy termékmegjelenítést tartalmaz, de megtanultunk rendezni, és a termékelhelyezés nem szituációidegen, nincs minden megszólalásban kimondva egy temréknév, és nem kreténkedünk olyen szinten hogy ótvar módon felcelluxozunk egy szponzorlogót egy falra egy olyan jelenetben amit amúgyis csak azért erőltettünk be - az utómunka során - mert rájöttünk kimaradt ez a cég, ilyen érzést keltve:


Viszont egy ilyen válasznál:
"hvg.hu:  A Senki szigetének központi témája Budapest és a benne élő fiatalok vágyai, problémái. Miért foglalkoztatott, hogy milyen most huszonévesként élni ebben a városban?
T. F.: Inkább azt mondanám: erről is szól a Senki szigete, meg sok más izgalmas motívumról."
egyszerűen fogom magam és kimenekülök a világból. Haver, épp most mondtad hogy a filmet EGY NAGY SEMMI! Motívumok? Motívumok?!! A motívumok színesítőeszközök, nem összekeverendők a történetszálakkal!
Mintha egy modern festményről (pff) azt mondaná a "művész", hogy "hát van rajta egy sárga kör, egy piros négyzet, és úgy gondoltam jó ötlet idehúzni még ezt a kék ívet".
Mert tuti hogy nem ilyen kretén mellékszövegért adnak ilyen szarokra 105 millió $$$-t (Barnett Newman – “Anna Light”):


Ha meg igen, akkor valakinek túl sok pénze van, és inkább adja nekem.

Költségvetés: 339 millió HUF
Ebből Közpénz: 236 millió HUF (69.5%)
Nézettség: 7300 (~8.1 millió HUF)
Közpénzmegtérülés: 3.4%

--------------------

Transzvesztita manager - ez aaaaanyira nézőkompatibilis errefelé! Rögtön bele kellett írni már azajánlóba, nemde?
Amúgy honnan is ismerős az ötlet, honnan is... Mouline Rouge (2001)? Kalózok (1999, a Jazz+Az film)? Esetéleg tán csak nem a Dreamgirls (2006)?





Amikor vki így meg tudja fogalmazni a baját:

ott gond várható.
És van is, segítek: ha a film címe "Swing", AKKOR NEM ÁRTANA HA SWINGET HALLANÁNK FILMZENEKÉNT. Pláne az egykori swing-énekesnőnél. Olyan magyarnóták helyett mint az "Ajaj feketevonat", vagy az "Én úgy szeretek részeg lenni ".


Vagy tüc-tüc behatások helyett.


3/10


Költségvetés: 495 millió HUF
Ebből Közpénz: 325 millió HUF (66%)
Nézettség: 26,000 (34 millió HUF)
Közpénzmegtérülés: 10.5%

---------------

Ez a film maga a szegénységi bizonyítvány az agyar filmgyártásról.
Forgatókönyv semmi, és bár érzésre nézhető, DE MINEK?
Kis agyar szociodráma szkeccsfilmben tálalva, ami vmi művész asztalraszarása valóságshow-formátumban. Merthogy "mi" itt már nem állunk meg holmi kézikamerázásos Blair Witch Project 3000-nél, nem, mi valóságshow-doku-riport-filmeket gyártunk. Persze művészien. Mint a "művész" aki kitalálta milyen fasza kerek a biciklikerék, tök mint az óra, de képessége már nem volt megépíteni az órát, hát vett egy KOCKA alakú faliórát, rábramolta a biciklikerékre, aztán azt mondta, ez is egy napvót, a pályázati kiírás betűjének mán megfölel,


Comments

Popular posts from this blog

Swamp Attack Wiki (episode 1-10)

Herkules, 1-6 évad (sorozat, 1995-1999, The Legendary Journey)

Bűbájos Boszorkák 9-11. évad