Lapozgatós könyv franchise-ok 2. - Harcos Képzelet

 Vagy ahogy az erősödő ismertség, meg jogvédelem miatt próbálták hívni: Kaland, Játék, Izgalom.

Merthogy a "Harcos Képzelet" a "Fighting Fantasy" szó szerinti fordítása, ami ugye nálunk "Kaland, Játék, Kockázat"-ként lett ismert. És a kiadóknak folyton meggyűlt a bajuk azzal, hogy a népek a LOGÓRA mentek, tehát a Fantázia Harcos rohadtul nem vonzott be olvasókat, mert senki nem ismerte fel a kapcsolatát a KJK-val. Az írók nevére a kutya se figyelt, talán csak a Halál Seregei kapcsán kaptuk fel a fejünket - ami az utolsó volt, és fantasy volt nem scifi, és ráadásul a Titánon játszódott...

Ugyanilyen okból a Harcos Képzelet kapcsán se esett le senkinek mennyire okos(nak hitte magát) a kiadó, mert a kutya se tudott nyelveket, az angol se volt még népszerű egyáltalán... Örültünk hogy lapozgatós könyv, állandó megjelenéssel.

Aztán meguntuk, mert szar, igénytelen, gyenge minőségű fos volt, holott akkor még a kaland minőségén kívül nem sokhoz volt közünk.

Oké, az illusztrációk ma se nagyon izgatnak senkit, bár az erőlködés éppen az illusztrátorokon van soron, de ugye ott lehetett volna a játékmechanika, a tisztességes teljesíthetőség - ezen ugye sokat segített, hogy beírtuk a maximális értékeket, és úgy próbálkoztunk. Igen, dobáltunk kockát, aztán ha belehaltunk volna, hát "mégis sikerült". De azért próbálkoztunk.

Sajna a franchise igénytelensége nem csak a nevetségesen optimaizálatlan értékekben merült ki, hanem a rossz fejezethivatkozások, hiányzó tárgyértékek is erősen rányomta a bélyegét.

Mi volt a vonzereje mégis?

Először is ott volt, hogy rengeteg közülük regény, vagy novella-adaptáció volt. Ez felhúzta a minőséget is, meg adott egy erős általános franchise-érzést hagyományos könyvekhez, asztali szerepjátékokhoz, meg ami még volt (figurák, kártyák, ki tudja).

De ez előbb-utóbb elhamvadt, talán a sorozat harmadánál, és elkezdtek megjelenni a számítógép által automatikusan kreált gráfokra aggatott fejezetpont-pótlékokból álló hülyeségek, hírhedt példa a Fejtörők Erdeje, ami aztán a kreativitás teljes hiányának mélypontja volt szvsz.

A másik erős pontja az egésznek viszont, hogy a Kaland Játék Kockázattal szemben ezekben a fejezetpont-választás nem nagyon volt véletlenszerű, többnyire legalábbis. Legalábbis sejtetted merre kell elindulni, mi a célod, és a történet útközben bontakozott ki. Ami azért nagyon sokat számít.

Szóval minden baja ellenére vannak címek, amket ajánlani tudok közüllük, pl. Boszorkány Úrnő, A jégmező harcosa, Őserők ura, A hit nevében. Szándékosan nem említettem, a Fenevad Nevébent, mert akkor nem is veszed észre a többi címet, másfelől meg teli van hibával, ami többek között annak az eredménye, hogy eredetileg AD&D szabályrendszerre készült, az meg egy "picit" másként működik mint a HK. No és a fegyverszerzéses rész is ki lett herélve: a legjobb fegyver megszerezhető ultrakönnyen egy alternatív módon, ami miatt a könyv egy jelentős része érdektelenné válik.

Szerintem egyes címek, talán ha egy tucat, megérnének egy újraszerkesztést, de ki tudja lenne-e közönsége.

Comments

Popular posts from this blog

Swamp Attack Wiki (episode 1-10)

Herkules, 1-6 évad (sorozat, 1995-1999, The Legendary Journey)

Bűbájos Boszorkák 9-11. évad