Lapozgatós könyv franchise-ok 4. - A sárkány háborúja (Fantasy Kalandjáték)

 A Fantasy Kalandjáték logó alatt 2 könyv jött ki, ezek voltak amik feltalálták alapvetően az említett "Sorspontok"-at.


A címlap mint látható elég "egyedi", de igazából összhangban van a koncepcióval, ami az volt, hogy a távoli USA és tolkieni fantasy helyett a magyar népmesékre támaszkodjanak a történetek. Ami hellyel-közzel működött is, amit nélkülözött a végeredmény az egyfelől a komplexitás -a népmesék egyszerűen egyszerűbbek mint egy Gyűrűk Ura a három + 1 kötetével, megannyi függelékével, kidolgozott tüönde-nyelvével, mindennel. Másfelől egyszerűbbek is, egy 10-20 perces mese nem veheti fel a versenyt ezer oldalas regénnyekkel, regényfolyamokkal, amiket aktívan bővítenek.

Merthogy a fantasy műfaj az ugye folyamatosan bővül, a népmesék meg nem.

Így egy Fighting Fantasy (Kaland, Játék, Kockázat) 3+ kontinensből, többszáz lényből, megannyi karakterből táplálkozhatott. Más kérdés, hogy a kiadványok ott nem tették, és végül minden könyvben a világot kellett megmenteni, valami varázslótól, Yaztromo tornyának környékén. Beszűkült az egész, az elvben folyamatosan táguló világ összezsugorodott, majd sokunk számára kiszáradt és elhalt. Persze, adnak ki még belőle - de már meg sem próbálják kielégíteni az eredeti olvasótábort, beálltak 8-10 évesekre - de azoknak nincs saját pénzük, ezekből nincs kötelező olvasmány, és még egy rakás dolog gátolja, hogy a szülők továbbadják ezen könyvek (a FF-franchise) szeretetét.

Vissa a FK-ra.

Tehát a rendszerük mindenben megegyezik a Ian Borouge-féle könyvekkel. És ugyanúgy behalt a franchise. A FF-el egyszerűen versenyképtelen volt. Plusz valószínűleg nem tett jót nekik az sem, hogy a könyvek mérete nem egyezett a többi lapozgatóséval a polcon. Meg nem ártott volna deklarálni, hogy ez ugyanaz a világ mindkettőben, nem pedig csak alkalomadtán játsszunk valamit, aminek "semmi következménye nincs". A világépítés fontos, állandóságérzetet, horgonyt ad. Nem kell ugyanannak a történetnek, ugyanannak a főszereplőnek lennie, de jó lett volna valami kapocs (mint a Gilibrann Baltája Saga), meg távlati terv.

No persze, az üzleti terv. A FF, és a HK is gyakran fuldoklott amiatt, hogy egyszerűen túl sokat adtak ki belőlük. Évi 2+ kötetet egyszerűen nem ment kitermelni. Se az íróknak megírni, se az olvasóknak elolvasni, és, khm, kifizetni. Itt, az FK-nál meg nem volt távlati üzleti terv egyáltalán. A sorozat attól függött, megveszik-e az emberek, nem pedig a kultstátusz kialakításától.

Nem tudom valójában miért nem adtak ki többet, de felteszem rövidtávú pénzkereset volt az alkotók szeme előtt, nem szívügy volt ezeket kiadni, hogy hosszútávon megalapozzanak egy franchise-t. Úgy meg nehéz ugye megalapozni egy franchise-t.

Végülis azt mondhatom, jók ezek a maguk módján, de a ritkaságuk akadálya a megismerésüknek, és a középszerűségük akadálya az érdeklődésnek, a különbözőségük pedig akadálya a tekintet megragadásának. Nekem volt szerencsém játszani egy online verzióval, de ki tudja létezik-e az még.

Comments

Popular posts from this blog

Swamp Attack Wiki (episode 1-10)

Herkules, 1-6 évad (sorozat, 1995-1999, The Legendary Journey)

Bűbájos Boszorkák 9-11. évad