Walt Disney - egy birodalom tündöklése és hanyatlása

Ha a Walt Disney mint anyacég rajzfilmgyártási részlegét nézzük (tehát élőszereplő filmeket nem, most beleértve a rajz- és élőszereplőket kombináló filmeket is a The Song of Southtól a Roger Nyúl a Pácbanig), a kezdetektől a mai napig csak a címeket, láthatjuk miért adtama címet.

A stúdió meglehetősen komplexen működik. Míg '90-es évekig nagyjából önállóan működött, onnantól elkezdett beszállni a versenybe, felvásárolni és eladni cégeket, leányvállalatokat. Így egy ideig tulajdonosa volt a Miramaxnak, vagy manapság épp a Marvelnek Studiosnak segít be.
Viszont vannak szép számmal olyan termékek is amiknek az előállításában nem, csak a terjesztésében vesz részt (tipikusan a Miyazaki rajzfilmek mint a Chihiro, a Vándorló Palota, vagy azok a mosómedvék a varázs-herezacskójukkal). Ez utóbbiakat én kiszűrtem a listából, mert minek.

Ha megnézzük acímeket bizton látni hogy a "klasszikus" rajzfilmjeik VALÓBAN klasszikusok voltak. Népmesék, mint a Csipkerózsika, a Kőbe zárt kard (Excalibur mondakör), Hófehérke stb.
Ezeket felváltva kombinálták - feltehetően méltánelfeledett - saját sztorikkal, mint a Suzy és Tekergő, vagy az Arisztokrata Macskák.
Itt-ott aztán megspékelték a felhozatalt a rajzfilmjeik egész estés verzióival (Kacsamesék, Mickey egér stb.).

Azonban a '90-es években megjelent a Pixar Stúdió, ami ÚJ történetekkel kápráztatta el a nagyérdeműt, és új technológiákat is hozott be.
Őket gyorsan felvásárolta a Disney, izibe le is gyártatták a meglévő forgatókönyvek közül a Toy Storyt.

Közben azonban tolták tovább a régi fejőslovakat, és olyan"csodák" kerültek ki a régi stábtól mint a Hamupikőke 2, Hampupiőke 3, Notredámi Toronyőr 2, A Szépség és a Szörnyetegnek meg annyi része hogy már nem is számozták hányszor énekelt a teáskanna a poharakkal.
Hamarosan évente már nem 0-3, hanem 10 animációs filmet gyártottak, de hiába a Pixar, ettől nagyobb mennyiségű új ötlet nem lett, csak a technikai feltételektől sikerült letiltani minden független alkotót. Így jöhettek sorban az egykaptafára készült Atlantis/Kincses Sziget filmek (amik amúgy a Titán A.E.sítlusát másolták), vagy a Lilo és Stich ezredik része, esetleg az olyan mérföldes bukások mint a Chicken Little.

Mondjuk felteszem a saját csatorna megalapítása sem volt teljesennyerő ötlet. Igen, logikus koncepció volt. Igen, ésszerű dolog volt. Ám ha a minőséget nézzük, a csatorna egyértelműen nem a "minden korcsoportnak" minőségetszolgáltatja, hanem tudomisén, 12- korcsoportot céloz meg alapvetően.
A rajzstílus már nem az a művészi tökély, és mivel brandről van szó, a filmek elkezdtek idomulni a csatornához, sőt, egyre több lett a csatorna műsorainak egészestés verziója. És most nem a Phineas és Ferb minőséget mondjuk mint irányadó, hanema Csingiling (Tinkerbell) szériát, vagy Szófia Hercegnőt, esetleg a Micimackót. Míg ez utóbbiakból egyre több lett, a Klasszikus animációkból egyre kevesebb.

És ez szerintem a cég haldoklását jelenti.

Oh, hogyne, beesik még egy-egy Zootropolis, vagy Hős6os, de egyre ritkábban a Verdák/Repcsik következő száma mellett.

Comments

Popular posts from this blog

Swamp Attack Wiki (episode 1-10)

Herkules, 1-6 évad (sorozat, 1995-1999, The Legendary Journey)

Bűbájos Boszorkák 9-11. évad