Found Footage = Torture Porn?

Vajon miért nem szeretem a "found footage" filmeket?

Minden ami alacsony költségvetéssel dolgozik, nyilván hátránnyal indul, de az nem jelenti hogy az egész műfajt kerülném miatta.
Meg amúgy nem is feltétlen igaz hogy kicsi a költségvetés, készült pár közepes költségvetésű filmecske is a stílusban, pl. Hardcore Henry, Cloverfield, Holtak Naplója, Europa Report, Deat Set, Blair Witch Project 2, miegymás.
Oké, az Europa Report inkább scifi, bár megvan minden ami a found footage horrorokban is: bajba került, kis, elszigetelt csoport, szörny...
A Hardcore Henry meg kb. az egyetlen alkotás még ami nem horror műfajban készült. Szerintem itt egy nagy niche van ha valaki be tudja törni.

De miért nem nézek én found footaget, amit nézek abban (szinte) mindig csalódok, és miért kapcsolok ki egy megasikert, pl. Paranormal Activityt 10 perc után halálos unalomban?
Tegnap egész nap ezen gondolkodtam, mondjuk úgy, az lett az  "újévi fogadalmam" hogy rájöjjek erre.

Tehát a kis költségvetés adja magát mint egy faktor. De nem magyarázza hogy egyáltalán nem látom mi tetszik benne egy nyilvánvalóan meglévő közönségnek, akikre még azt se tudom ráverni hogy a CGI-orgiára verik, mert az itt nincsen.

Gondoltam, átfuttatom az agyamon ami a Blair Witch Project 1-ből és a Paranormal Activity 1-ből megmaradt bennem. Utóbbiban mondjuk segít az A Haunted House paródia-footage, ami amúgy tetszett. Vagy túl régen láttam vígjátékot, vagy csak bejön az infantilis humor. Ne ítéljetek el érte.

Két oldalról próbáltam megközelíteni, ha már a fimtechnikai oldal nem nyűgöz le. Persze, bele lehet menni mennyire életszerű ha valaki inkább kamerázik, és végignézi ahogy kirágják a belét, mintsem eldobja azt a nyavaját és életben maradjon, de ez nálam nem elsődleges. Műfajon belül nyilván kell egy szint hogy meglegyen a hitetlenség felfüggesztése, de nem ebből indulok ki. A világítás, kamera használat stb. meg nyilván direkt amatőr szinten mozog alapesetben, így onnan nincs mit várni.
Tehát kizárásos alapon maradt a történet, meg a karakterek mint szempont.

A karakterek viszont, lássuk be, ilyen filmekben nem az észlényekből kerülnek ki, és hogy 24/7 kamerázhasson mint valami perverz, hát nem is a kedvelhető fajtából szoktak kikerülni.
A BWP-ben konkrétan három alulművelt bunkó rohangászik egy erdőben, térkép, GPS, mobil, iránytű, vagy a legalapvetőbb tájékozódási képességek nélkül (se a Nap alapján nem tájékozódnak, se a patakot nem követik ugye).
A PA-ban meg... Ja, léteznek a filmben emberek, de a felvételek 90%-án nincsnek is rajta. Egy üres szobát bámulunk a film nagyrészében. Unaaaalmaaas, nincs kinek szorítani.

Ez a másik: a környezet. Ez lehet a szocializáció miatt, de nem ártana valami, ami a dolgok mögött van. Egy szörny. Egy elmebeteg (vagy nem is annyira elmebeteg) gyilkos. Egy vírus. Legalább egy démon. Rajta a képernyőn. De nincs.
Helyette vannak maguktól mozgó tárgyak, meg ki-tudja-mi-volt-az jumpscare-ek.
Jó, jó, jó, tudom, a végén mindig mutatnak valamit. A baba volt, a ház volt, a démon volt, a Rec esetén ráadásul végig ott vannak a járvány-zombik...
De legtöbbször összemadzagozott gallyacskáktól kéne félnünk, meg fura zajoktól az erdőkben. Ezekre nőtt rá ugye az egész.

De még jobb: nézzük meg mi a történet, illetve mik a különbségek egy found-footage fenyegetés, és egy normál horrorfilmben lévő fenyegetés között!
Nézzünk meg egy Cloverfield/Rec és egy Holtak Hajnala közti különbséget.
Utóbbiban a film fókuszában lévő szereplők csodálkoznak, terveznek, megvédik magukat, aztán vagy megmenekülnek, vagy nem.
Előbbiben ezzel szemben a fókuszban lévő szereplők pánikolnak, menekülnek, még pánikolnak, aztán vagy megmenekülnek, vagy nem. Nem teremtenek maguknak esélyt, nem derítik fel a rejtélyt, az tőlük függetlenül jön és megy. Nem tudok azonosulni velük mert nem tudom kicsodák, és nem tudok szorítani nekik mert nem veszik fel a harcot.

Erről jut eszembe, hasonlítsunk össze egy Gonosz Halottat - ami tökéletesen élvezhető számomra - egy Paranormal Activityvel.
Most eltekinthetünk az Evil Dead zombijaitól, azok pusztán melléktermékek, ahogy a PA talán-véletlenül-leeső serpenyői.
Mind a kettőben egy-egy démon okozza az igazi problémát.
Ash Williams szembe tud szállni a démonnal, mert a) az zombikat dobál rá, amiket le lehet zúzni b) tudja honnan került elő a démon, és hogy valószínűleg ugyanúgy lehet elűzni: egy ráolvasást kell találni. Klaatu Barada Nitschuuu!
Paranormal Activitiben mi van? Hát leeső lábasokkal nem lehet harcolni, az kerek. Hívnak papot, szellemírtót, tudóst - egyik se derít ki, pláne ér el abszolut semmit.

Tehát a found footage-ekben a "szörny" olyasmi, ami ellen a "főhős" nem veheti fel a harcot, az csak kínozza, általában halálra.
Tudjátok minek a definiciója ez?
A torture porn-nak. Az olyan alkotásoknak, mint a Guinea Pig franchise, amiben 1-2 tehetetlen random áldozatot szép lassan feldarabol egy random illető. Nem tudni miért. A film nem tart sehonnan sehova. Csak VAN.

Lehet, ez az én problémám az egésszel.


Comments

Popular posts from this blog

Swamp Attack Wiki (episode 1-10)

Herkules, 1-6 évad (sorozat, 1995-1999, The Legendary Journey)

Bűbájos Boszorkák 9-11. évad