Az Átok (1999)

Legyen, újranézem a the Haunting ezen verzióját is.

No, az 1999-es változat Kétségbeesett Nővel indít, aki fölül a tesója épp eladná a lakást. Egyfelől a pénz miatt, de méginkább így zsarolnák rá Kétségbeesett Nőt (Eleanort) hogy occsóért a házvezetőnőjük legyen, és őt terhelje idegesítő gyerekük. Eleanor amúgy 11 éve csak Anyut ápolta otthon, tehát valahol megélhetést jelentene ez neki, a lakást máris jelzálog terheli, mert nem fizette a számlákat.
Ez egy jó alaphelyzet,ami előtt egyébként egy snitt erejéig láthattuk A Házat is,ami roppant komornak tűnt, nem laknék ott. Tehát amikor majd odaküldi a film, megint együttérzünk a főszereplővel, hogy jaj szegény.
A tesó meg egyáltalán nem szemét, csak emberi. A kocsit pl. azonnal odaadja. Nem egy nagy kocsi, de legalább Eleanor nem lesz feljelentve.
Mondjuk bármit, csak azt a gyereket ne.

Mint a többi filmben, itt is a Hill House lesz a helyszín. Bár elvileg a The Hauntingnak nincs köze a The Haunting of Hill House-hoz... Én mégis azt mondom, van.

Találkozunk a Professzorral, akiről megtudjuk hogy elég etikátlan módszereket kíván alkalmazni a félelem kutatásánál, mikor álmatlanságban szenvedő alanyokra szűr. Feltéve hogy az egyetemnek nem hazudik!
Viszont egy szervezetet bízott meg az alanyok kiválogatásával, és látjuk laborban mászkálni, azaz elhisszük, hogy ő tényleg valami tudományos tudós.

A zene nagyon jó. Amikor a kocsi belsőjét mutatják (Eleanor megérkezik) lágy zene szól,de mikor felnéz az épületre, sötét tónusok vegyülnek bele.
A ház pedig - a kamera látószöge miatt - mintha összehúzná magát, hogy kevésbé tűnjön fenyegetőnek. Mint ragadozó a préda közelében.

Előkerül a gondnok, és bár kissé öreg és habókos, de mikor a doktort említi, minden további nélkül be van engedve.
A láncos két mondat meg... Vicces. Vagy inkább fura atmoszférát kölcsönöz az egésznek.

A terek tágasak, és látni mi van bennük. Ez egy igazi, hatásos holywoodi filmes díszletház. Így kell ezt! A ház egy igazi labirintus, masszív falakkal, ami érezhetően jelen van, de akkora hogy nem tudjuk hol vagyunk benne.

Látunk egy halom nagy szobrot, amik mind kifejeznek valamit, utalnak valamire. A két oroszlán a kandalló fölött mondjuk simán erőt sugároz - a többinek esetleg később tudjuk meg a jelentőségét. De pl. a bébit náspángoló apa/öregember eléggé felkavaró.

A Vörös Szoba végre vörös:


Nel (Eleanor) nem lesz első látásra szerelmes abba aki először hozzászól, Teoval csak barátok lesznek. Viszont Teo azért emlékezteti a csinos nőiségre, ami neki nem adatott meg,. legalábbis nem volt lehetősége a saját nőiségét használni. Nincs talán-ez-talán az találgatás sem, Teo nyíltan biszexuális.
Nel pedig nem hazudozik össze-vissza, csak büszke és felnagyítva tálalja amije van.

A film megmutatja hogy a ház teli van trükkös és titokzatos dolgokkal - ehhez elég egy-két titkosajtó, és vizuális illúzió leleplezése. Ebből tudjuk, ez nem csak egy ház, ez egy rejtély! Egy rejtély, ami magába von.

Hm, úgy tűnik nem csak én értettem az1963-asban a doki nevét "marrow"-nak (azaz velő -> velőtrázóan félelmetes). Ami tök jó, egyébként, hogy a Dokinak tényleg van segédje, vanfelszerelése, a szereplők pedig mind kvázi egyenlően neves színészek, így nyilván lesz aki nem éli túl, de lehet azon gondolkodni ki mikor veszít rajta!

Valami sorozatos házasság és szerelmi sokszög helyett itt a ház urának háttértörténete gyerekekkel áll kapcsolatban, ami rögtön megmagyarázza a gyerek-dekorációkat, és elég sötét is hogy a gyerekek keltette kedves kedvünkön csavarjon egy jó nagyot.
A zongorás "baleset" pedig anélkül erősíti meg a nézőt arról mi lesz a filmben, hogy a szereplőknek kiderülne valami.

Jó a jelenetdinamika (l. az első jumpscare), és az utána következő suta párbeszéd megmutatja hogy ezek az emberek nem ismerik egymást, valójában magukra vannak utalva, és a dokit nem érdeklik ezek az emberek, csakis a reakcióik/a kutatása.

Az ajtón-dörömbölős jelenetnél nincs a férfiak vaksága az eseményekre - van helyette egy jó kis félrevezetés. Luke nem kopoghatott a MÁSIK ajtón! A csapok is egy újabb elterelés, és ha nem láttuk volna a zongorát belülről, akkor még el is hinnénk. Viszont tudjuk hogy a szereplők nem látták a zongorát belülről, így tudjuk hogy ők nem tehetnek mást, mint kicsit feszültebbek lesznek. Míg mis sokkal feszültebbek leszünk! De mivel a szereplők racionális okokat keresnek, mi is azt tesszük, és így ami egyébként nyilvánvaló lenne, az elé is fátyol vetül...


A világba kiszabadult, tapasztalatlan nő, és gyerekek: jó párosítás. És hatalmas bónuszpont a "practical effects" gyakori alkalmazásáért az eddigre elterjedt CGI helyett.

A kandalós esetnél nem kérdőjelezzük meg miért nem hívják a személyzetet, mert ... Igazából elég időtlen a belső tér, és hát a szánkba rágták, hogy ekkor-akkor "senki nem hallja a sikoltásukat". Aztán megjelenik az oroszlánfej, és innentől kezdve a Ház veszélyes.

A Rejtélyes Felirat is jó jelenet itt. Rögtön összevesznek, elidegenednek miatta az alanyok. A doki meg kívülállóként néz, és feloszlatja őket mikor nem félelem, hanem düh amit lát. Dea jelenetre a pontot a véres lábnyomok teszik fel...
És a doki itt válik igazán gyanússá, hogy többet tud mint amit mutat.

Ah, a doki mégis őszinte volt, és nem teljesen lelketlen szörnyeteg. Ellentétben a lorddal.

Az ingatag csigalépcsős jelenet többcélt is szolgál itt. Nel nem adja át magát a háznak, hanem meg akarja menteni a gyerekeket, azaz voltaképpen saját magát, hiszen ő is hasonló helyzetből szabadult (ahogy a film elején, az ajtós jelenetben mondja is). A doki pedig komoly kockázatot vállal hogy felérjen hozzá, ami emberi kapcsolatot kezd kiépíteni közöttük. Aleszakadó lépcső pedig azt szimbolizálja, hogy innen nincs visszaút, a konfrontáció a lord szellemével elkerülhetetlen.
Dinamikus, jól kitalált film ez.

Az ajtóbetörős jelenetnél  nem csak az ajtó nyomul be, de végighasad a padló, és az egész szoba rátámad Nelre!

A film végéig itt szó nem volt a gyerekszobáról. Láttuk, de nem ismertük a szoba funkcióját. Talán nem is tudott róla egy szereplő sem. Mert az a legnagyobb titok, ugyebár. Nem lehet csak úgy ki-be mászkálni. Sőt, mi nézők is valószínűleg elfeledkeztünk a szobáról, pedig egyértelmű hogy be kellett menni!
A nagy revelációnak is van értelme. Nem leszármazottja a lordnak, ténylegesen ő az örökös, a ház élő ura. Így sikerrel szállhat szembe a szellemmel, ami csak egy árnyék.
Plusz, a lord nem akarja bántani Nelt, mert a feleségének akarja, és a feleségeit a maga módján szerette. A nagy menekülés közben van valami abban ahogy a lord arcképével a függöny végigsimít gyengéden Nel arcán...

Oké, a CGI-szellem kicsit gyér, de a kapu a Halál figurával, az nagyon ott van.


A személyzet visszaérkezése... felveti, ki fogja ezt elhinni?

PS: oké, mi lett a mobiltelefonnal, lol?

Comments

Popular posts from this blog

Swamp Attack Wiki (episode 1-10)

Herkules, 1-6 évad (sorozat, 1995-1999, The Legendary Journey)

Bűbájos Boszorkák 9-11. évad