Willow (1988)

A sorozat első részét láttam, az bejött, a film viszont egyáltalán nem volt oka hogy arra ránéztem.
Mutatom miért.


A filmet George Lucas tervezte, és tulajdonképpen egy fantasy Csillagok Háborúja (Új Remény) szándék szerint. Tehát egy ripoff, vagy halovány másolat koncepció szinten, ami soha nem jó reklám.

"George Lucas abban reménykedett, hogy a film annyi pénzt fog keresni, mint E.T. A földönkívüli (1982), de korai versenyben állt Krokodil Dundee 2. (1988), Segítség, felnőttem! (1988) és Rambo 3. (1988)." - imdb.
Ha a Willownak, egy fantasy epicnek a Rambo 3 versenytársnak számít a nézettségért, ott komoly baj van.

Nézzünk meg pár karakternevet, mert szerintem tanulságos, mennyire voltak a készítők... kreatívak:
- Madmartigen: azaz Mad Martigan. Merthogy Martigan olyan kis "őrült".
- Meegosh: azaz Me, Gosh. Magyarul: Én, a francba.
- Eborsisk, a kétfejű sárkány: ez utalás a kor két híres kritikusára, Gene Siskel-re és Roger Ebertkutt-ra, hogy biztos ezt a filmet is jól leszólják majd. Most amellett, hogy az a kettő bizonyos műfajokat (pl. fantasy) egyszerűen szemétnek tartott, talán mégsem olyan jó ötlet beszólni a kritikusokra, hm?
Kael tábornok szintén egy ilyen kritikus-alázás.

Szóval:
Bavmorda királynőnek megjósolják hogy egy születendő gyerek megdönti, ezért nekiáll Heródest/Afáraót játszani. Egyébként érdekelne a dolog, hogyan tervezte az így kihalásra ítélt birodalmát folytatni?
Valahogy az introszöveg nem közli, hogy mellesleg a gyerek lány kell legyen, egy bizonyos anyajeggyel.
Amúgy számoljunk már: a királynő már lehet vagy 30


mire a gyerek eléggé felnőtt lesz az vagy 20 év, amivel máris igen-igen hosszú uralkodás van biztosítva. Pláne, hogy a színésznő igazából 50 volt, tehát a Királynő mire megdönthetik lenne 70, ott meg már mit akar. Jöjjön, döntsön meg, most komolyan.



5 perc eltelt a filmből, és ezek a beállítások tv-filmesek. 1-1 ember valami háttérrel.
És a vallási képek se segítenek, most éppen Mózest játszunk. Genderswapped Mózest, de akkor is Mózest.
Willow a két gyerekével megtalálja az újszülöttet.


Huh, Willow teljes neve (6 perc 30-nál) Willow Ufgood. Willow uf Good. Willow A Jó. Pfff.
Amúgy az igazi szitu, mert Willow visszadobná a kölköt a folyóba, hogy csóró a kis mocsok, a falufőnök meg kérdi, akkor biztos lopta a vetőmagot. A disznóval szántás azért valahol aranyos.


Nekem amúgy komoly fejtörést okoz, hogy pillanatnyi habozás nélkül a család többi tagja, sőt Willow is, fogják és elviszik a gyereket. Azt most hagyjuk, elveszettes plakátot se raknak ki, de most fektettük le, hogy a fickó annyira csóró, még vetőmagra sincsen pénze. Most abba ne menjünk bele, miért nincs saját vetőmagja, ha ebben a világban feltehetően nem léteznek gonosz nagyvállalatok, amik megoldották, hogy a kinőtt magokat ne lehessen elvetni. De miért nem esik egy szó se arról, hogy nem rasszizmusbnól nem akarja befogadni, hanem mert nem tudná eltartani?
Ugyanis Willowék és a törpenépség (melvinek) más faj, mint az emberek (daikinik).

Willow nagy álma, hogy A Nagy Oldwin tanítványának válassza. Miféle mesterséget űz a Nagy Oldwin? Ki tudja.
 
Aztán Willow kimegy a házból, egy fesztiválra - és csak hosszú percek után derül ki, hogy akkor most már holnap van. Ez így szar. Ekkor derül ki, hogy Olwin varázslóinast keresni jön - közvetlen Willow kicsit elrontott, de amúgy elég jó bűvészkedése után. A nézőnek ezen a ponton semmi oka feltételezni, hogy ebben a világban a varázslás nem azonos a bűvészettel. De akkor miért is érdekes ez? És miért követjük Willowt, mikor a baba a fontos..?


A varázsló lelép, és vaddisznó-kutyák lepik el a falut. Mármint 1 db, csak annyi volt a vágás, hogy ezt nem lehetett tudni.A ~18. percnél Willow közli, hogy megszerette a gyereket. Miért? Milyen alapon? mi történt? Az 1 nap alatt? Amit nem láttunk?
És az egész film így megy. Mondanak dolgokat, de azoknak se alapja, se súja.

A 19. percben a szánkbe rágják, hogy Willow jellemhibája, hogy nincs elég önbizalma. Figyeljük meg, hogyan NEM épül fel ez az önbizalom a film végére, hogy akkor majd a film úgy tegyen, mintha megtette volna!

Aztán itt a probléma, hogy a varázsló ugyan tud ezt-azt, de leginkább szélhámos, és a tudománya nem jó semmire. Így nem tudunk szurkolni Willownak hogy varázslóvá váljon.

Közben a Királynőhöz bejön a tábornoka, és közli, hogy lerombolta X várat. Ettől most meg kellene hatódnom, vagy mi?
Amúgy meg ez lenne a trónterem?
 

 Most nézzünk egy képet a Csillagok Háborújából:


Lehet ez igazságtalan, végülis ez egy hangár. Végtelen Történet trónterem:


Ugyanebből a korszakból vegyük a Dűnét. Az ő tróntermük nem valami nagy, mégis sokkal impozánsabb:


Szóval a Willow ... nem epikus.

És csak a hasonítás kedvéért, a Dűne 40 millió dollárból készült, és a Willow se maradt el sokban 35 millióval. A Végtelen Történet pedig egyenesen alig 27 millióból készült, szintén USA-dollárban, és meredeken epik díszletekkel van teli, itt meg még a szörny is csak egy jelmezes kutya.

Nem mondom azért, hogy nem ihlette pl. Peter Jackson Gyűrűk Uráját.


Csak ezek nem tudjuk hova mennek (elvileg az első embernek lepasszolnák a bébit akibe belebotlanak), és ha őszinték vagyunk, a kisemberek nem haladnak gyorsan, már csak méreteik okán, így a cammogásuk... Szóval cammogás.

Előkerül Val Kilmer, és ő nem egy Han Solo, bárhogy haosnlítgatják is.


Kan Szóló mikor megjelent a képernyőn, egy alak volt, akinek tökmindegy, és simán lenyúl téged, mert megteheti. Ez bizonyos értelemben vagány. Kilmer viszont be van zárva, és gyilkossággal fenyegetőzik amennyiben nem kap vizet. Ezt nehéz összeadni. Miért nem követeli inkább hogy szedjék ki a ketrecből?

A 29. percben a csapat nagyja lelép, a történet meg áll egyhelyben, mert Kilmert ki kéne szedni a ketrecből, de semmi okot nem szolgáltatott még rá a forgatókönyv.
Közben e,berek jönnek-mennek, mi több, egy egész sereg is errejön - és egyik se érintkezik főszereplőinkkel.

A 33. percnél bejelentik, hogy elfogyott az élelem. A gond ezzel megint az, hogy fogalmunk sincs, mennyi idő telt el, telt-e el idő egyáltalán!
Lényeg: a 34. percig vesztegetik az időnket a nagy semmivel. Ám akkor közlik "holnap reggelre máris otthon lehetünk". Megint a nem-múló idő problémája: ha 1 napra voltak hazulról, mit pánikoltak a kaján? többek között.
És mivel a történet zsákutcába ért, beleírnak egy ~deus ex machinát: vmi manó ellopja a gyereket, és pont arra repül vele ahol Willowék vannak. Egy pillanat: mennyit is jöttek el Kilmertől? És akkor a többi lény is létezik? Az erdei tündérek, akik 10 évre elaltatnak? A koboldok, akik elevenen megnyúznak, és elveszik az arcodat? Ezek most valós fenyegetések? Mert eléggé legyintettünk korábban (~20. perc) rájuk.
Egy gagyi Gulliver Utazásai pillanat:


A másik maiért ez kicsit sem érződik bármi nagynak, hogy a szerkezete egy kalandregényé: dolgok történnek egymás után. Nincs, nem létezik nagyobb kontextus. Ja, folyik valami háború úgy egyébként - de mikor nem folyik? Willow még a jövendőlésről se tud, így a kis csapat se Mordorba megy bedobni A Gyűrűt, hanem csak egy hétköznapi gyereket passzolnának le, gyakorlatilag akárkinek.
Így megjelenik Gilingalang, mert miért pont azt ne, és ráparancsol a manókra, hogy engedjék el a merlineket... Akarom mondani melvineket - és azok első elengedik őket. Willow első reakciója pedig ráijeszteni a manókra.

A beszólás meg, "Ne engem válassz [testőrnek], én kicsi vagyok, még Melvinnek is" jobban hangzana, ha nem állna mellette egy még kisebb kisember. Például.


Btw, szerintem ezt a jelenetet a tündérrel a Gyűrűk Ura ihlette. Galadriel, meg a babók, meg a küldetés. Köh, köh. Az eredetiség hiánya mindig probléma.
Aztán Willow betér egy fogadóba, és még mindig tart a Gyűrűk Ura érzés. Másfelől meg egy kalandregényhez az kell, hogy a főszereplő aktívan hősies legyen. Willow jellemvonása pedig az, hogy nem hősies. Plusz Willow nem is a főszereplő - a mindenre képtelen csecsemő az. Aki egyúttal egy mcguffin, csakhogy ember is, aki végig ott van a képernyőn, ami ilyen kombinációban egyszerűen nem működik.
A kocsmában az emberek meg annyira ... gonoszak? nemtörődömek? hogy nem adnak tejet egy ember csecsemőnek sem. Pénzkérdés fel sem merül, elvből elutasítják a melvineket rasszista indíttatásból. És ezeket kéne megmenteni? Hm...
De a csapat se semmi: a velük tartó két manó első gondolata megerőszakolni a bögyös bárnőstényt. Íme a hőseink, kérem szépen! Ők a Jók, nagybetűvel, kérem! A következő pillanatban egyébként az egyik manó már a macskát farkalná meg...
Ekkor előkerül Kilmer/MadMartigan, meg a férj, aki dühös az asszonyára hogy félredug. De mikor meglátja a nőnek öltözött Martigant, az asszon orra előtt megdugná. Itt most kivel is kéne azonosulnom?
Ezt meg nem tudom ki állította be, ő lenne a Királynő második embere, de röhelyesen néz ki, mert valaki úgy állította be a kamerát, hogy hülye kalapnak látszik ami amúgy íj volna:


Az is igen zavar, hogy eddig nem sikerült eldöntenem, ez most epikus fantasy lesz, vagy valami kicsike vígjáték?

Jön egy üldözős jelenet, amiben 2-en üldözik a szekerüket vagy 10 percen át - egyszerűen túl hosszú, túl kevés szereplővel. És itt is Martigan akciózik, Willow a szekér aljában kuporog, teljesen passzív.

Megjegyzem, Willow inaskodása ugye nem halad semerre, mester hiányában. Így mire volt jó azt ide belevenni?

Conan a Pusztító utánérzés fogott el...


...esetleg Artúr-mondakör, Avalon szigete.

Itt újabb jelenetben vesztegetik az időnket: elvileg van egy varázslónőnk aki taníthatná Willowt, meg minden, de jönnek a Királynő emberei - akiket még mindig nem láttunk gonoszkodni, így igazából nem tudjuk mi a probléma -, és félrelöknek mindenkit, viszik a csecsemőt. Nem tudni miért nem döfik le a hordozóit. Nyilván mert akkor máris vége lenne a filmnek.
Aztán a rendező úgy döntött, mégse hagyják ott őket, viszik az egész bagázst. Itt két észrevételt tennék: Mortigern egyértelműen az íjásznőbe szerelmes, másik, hogy az állattá változtatott varázslónő tanítgatja Willow-t. Utóbbival az a probléma, hogy fennhangon teszi, egyik jelenetben még oda is kiabál Willow, hogy "mi volt a varázsige középső része?", ám senki nem szól rájuk hogy hagyják abba - sem próbálják szintén megtanulni. Pedig az vicces lenne.
Jöhet a szökés, ami azért kap komikus pillanatokat, mert a manók beginázták Mortigernt.

Van itt egy Lando-jellegű szereplő, de ő se csinál semmit:


Meg időnként bevágták a Királynőt, amint mondogatja folyton, hogy "kevés az idő" - de nem tudjuk mire, miért, mennyire. Így ez a része is csak a levegőben lóg.
Ennek a jelenetnek a végén amúgy Kilmer elkötelezi magát Willow mellett - de erre az oka leginkább az adag búgatópor amit bevett. Ez nem egy Han Solo-fordulat.

1 óra 22 percnél igazolást nyer, hogy léteznek koboldok. Hm...
Kicsit később még azt is látjuk, hogy néznek ki:
 

Willow a koboldból kreál egy kétefjű ... sárkányt? Talán sárkány, talán wyvern, talán hidra. Mindegy. Az mindenkit megtámad, szerencsére. Az igazi gond, hogy a lény csakis azért létezik, mert ezt még mindig egyszerűbb volt rendezni, mint egy várostromot.
Sose jó, ha egy filmnél azt érzed, megúszós.
Martigern meg hiába kap némi csilláron-himbálózást, az 2 órás műsoridőnél, ott, már nagyon kevés.
A tetejébe a gyereket megint elragadják, nem tudom igazán ki, mert ekkor már egy második hadsereg is ott randalíroz.

1 óra 37 percnél Willownak sikerül visszaváltoztatnia az állat-varázslónőt emberré. Valamire biztos jó lesz. Hát... Leginkább semmire.
Aztán van egy kis kardozás a várudvaron, de senki nem erőlteti meg magát. Ennél no-budget alkotások is igyekeztek már jobban. Meg aztán nem is igen tudom ki kivel van, egyformák a páncélok.
De ez úgyse számít, mert közben Willowék belógnak megzavarni a Szertartást. Willow meg megint olyan ... mint Igor Frankenstein mellett: mellékszereplő. Meg az is baj, hogy voltaképpen a ... hősök mind vagy most buknak meg, vagy már megbuknak, így marad végül Willow, mert nincs senki más. Csakhogy nem ez volt a film alapvetése Willow-val kapcsolatban, hanem hogy varázsló akar lenni, meg nincs önbizalma. Nem pedig az, hogy nem akar hős lenni.

A vizuális effektusok azért a gyártási időhöz képest jelentősek, csak hát messze nem teszik ki a filmet. Meg amúgyse igen a látványért nézünk filmet, hanem a történetért.
Azért érdekelne, az életrekeltett asztalét-üstöt milyen technikával csinálták. '988-ban még nem létezett CGI.

Nem-Landot kinyírja Nem-Darth Vader, őt meg kinyírja Kilmer.
Közben megy a Fehér és Fekete Boszorkány csatája, tök ugyanaz mint amit Gandalf vs Sarumán levágott, de az ugye sokkal rövidebb volt, itt meg már nagyon feltűnő, hogy két 70-éves banya gyepálja egymást.

Az utolsó 5-6 perc (mínusz stáblista) ami Willow vs Királynő, és az tényleg tüzijáték - csak éppen nem támogatja semmi, nem kiérdemelt, így egy nagy, felfújt lufi az egész.
A legvégén meg a nem-hobbit hazatér a falujába.

-----------

Na ennél a sorozat sokkal jobb. Az első rész alapján.

Comments

Popular posts from this blog

Swamp Attack Wiki (episode 1-10)

Herkules, 1-6 évad (sorozat, 1995-1999, The Legendary Journey)

Bűbájos Boszorkák 9-11. évad